1402-07-15 09:13
455
0
86791
تربیت دینی مورد توجه باشد؛

کودکان سرمایه‌های آینده انقلاب اسلامی

مدرس دانشگاه و کارشناس تعلیم و تربیت بر لزوم توجه به تربیت دینی کودکان به عنوان سرمایه‌های آینده انقلاب اسلامی تاکید کرد.

مجتبی لشکربلوکی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما با گرامیداشت هفته کودک و نوجوان اظهار کرد: سکاندار انقلاب خطرناک‌ترین نفوذ را نفوذ فکری و فرهنگی دانسته‌اند، گاهی یک موضوع ثمره اجرای چندین ساله برخی برنامه‌های نفوذی است.

وی با اشاره به ضرورت توجه هفته ملی کودک و اهمیت مدیریت این حوزه افزود: در قوانین ایران کودک با لفظ صغیر به معنی کسی که نابالغ باشد و به سن بلوغ نرسیده باشد، بیان شده است و دو قِسم است: صغیر غیر ممیز: فرد نابالغی که دارای قوه درک و تمیز نیست، یعنی زشت و زیبای کار و یا سود و زیان را تشخیص نمی‌دهد.

لشکربلوکی توضیح داد: صغیر ممیز نیز فرد نابالغی که دارای قوه درک و تمیز نسبی است و زشت و زیبا و سود و زیان را از هم تشخیص می‌دهد.

وی بیان کرد: اما در کنوانسیون حقوق کودک، به هر انسانی که زیر ۱۸ سال تمام باشد، کودک گفته می‌شود ؛ مگر این که مطابق قانون حاکم بر آن شخص ، سن کمتری برای رشد او مقرر شده باشد.

مدرس دانشگاه و کارشناس تعلیم و تربیت گفت:  این کنواسیون که تحت نظارت یونیسف است دارای ۴ اصل می‌باشد: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد، زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در رأس قرار گیرد، کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.

لشکربلکوی بیان کرد: اصل چهارم کنوانسیون معتقد است کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اما تفسیر کمیته حقوق کودک کنوانسیون از برخی بندهای ماده فوق مغایر با اندیشه اسلامی و فرهنگ ایرانیست، تفاسیری چون؛ جواز سقط جنین برای نوجوانان، به رسمیت شناختن آموزش جنسی برای کودکان بدون توجه به حقوق والدین در این زمینه، دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری برای کودکان (همه افراد زیر 18 سال) است.

 لشکربلکوی با تاکید بر اهمیت کار برای کودک و نوجوان در انقلاب اسلامی بیان کرد: رهبر فهیم انقلاب خطاب به مربیان کودک می فرمایند: شما مربّی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه می شوید، شما که قصّه می گویید، شما که کتاب می فرستید، شما که کتاب می خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار می دهید، بدانید که الآن درست روی نقطه‌ی اصلی و اساسی حرکت می کنید. 

وی با اشاره به اهمیت توجه حوزه کودک در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام می دهید. آن کسی می تواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کن، خلأِ لحظه این است و شما این خلأ را پُر می کنید.

مدرس دانشگاه و کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه هفته ملی کودک امسال از ۱۵ تا  ۲۱ مهر با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» است، گفت: هفته ای که شاید برخی مسئولان غافل به تربیت نسل آینده کشور را کمی هوشیار نماید.

لشکربلوکی بیان کرد: کرونا و تعطیلی دوساله سیستم آموزشی و تربیتی کشور، اعتیاد وافر به تلفن همراه و فضای مجازی، مسائل پس از کرونا و تغییر شاخص های رفتاری و سبک زندگی دهه هشتادی ها (نسل زد یا زومرها)، دهه نودیها (نسل آلفا) و ایجاد شکاف نسلی، به ما این را گوشزد کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای تربیت، آموزش و فرهنگ نسل جدید باید بروزرسانی شود، گفت: با اندیشه دهه چهل و پنجاه نمی توان، برنامه ریزی برای دهه هشتاد و نود کرد.

لشکربلوکی افزود: فرهنگ باید مطابق با نظر رهبری معظم از اولویت بالاتری نسبت به اقتصاد، سیاست و نظامی و دفاعی قرار گیرد، الگوهای تدریس باید بروز شود، ضرورت داشتن سواد رسانه ای، درک متقابل اولویت های آنان و ضرورت ارتباط بی واسطه و مستمر، گفتمان سازی با این نسل ، خصوصاً توسط مسئولین بسیار مهم است.

وی عدم مدیریت برای کودکان را از اتاق های دربسته مهم خواند و گفت: دشمنی که در جنگ سخت نتوانست کاری از پیش ببرد،  با جنگ نرم و شناختی_ادارکی و تمرکز ویژه روی نسل آینده کشور و با قوانین بین المللی همچون سند ۲۰۳۰ و تفاسیر دیگر قوانین همچون برخی مفاد کنوانسیون حقوق کودک سعی در تربیت فرزندان ایران زمین با اندیشه ها و هنجارهای خود دارد.

لشکربلوکی با اشاره به اینکه سکاندار انقلاب خطرناک ترین نفوذ را نفوذ فکری و فرهنگی دانسته اند، بیان کرد: گاهی یک موضوع ثمره اجرای چندین ساله برخی برنامه های نفوذی می باشد، همچون جنبش های زن پایه که ثمره اجرای مخفیانه سند آموزش همگانی ۲۰۳۰ در کشور است.

وی توضیح داد: حال نیز تمام تلاش این تفکر وابسته، عدم استخدام و انتصاب افراد متخصص و جهادی است تا در سایه عدم اشرافیت، عدم تسلط بر اجرای اسناد بالادستی نظام در حوزه تربیتی و عدم حضور میدانی مدیران، مشغول سازی آنان به امورات روزمره، جلسات بسیار و مصاحبه های مختلف، اعتماد به همه برنامه های پیشنهادی به دلیل عدم توانمندی برنامه ریزی؛ برنامه های استعماری پیاده یا حداقل جلوی رشد و اجرای اهداف گام دوم انقلاب گرفته شود.

لشکربلوکی ادامه داد: تا بجای تربیت با سبک ایرانی_اسلامی، دانش آموز طراز انقلاب، کودکی دارای مهارت های زندگی، آشنا با تاریخ، فرهنگ، مشاهیر کشور و داشتن ساحت های تربیتی، افرادی تربیت شوند که از ظاهر تا فکر آنان متفاوت و حتی مخالف یک ایرانی مسلمان باشد، تا به گمان خود انقلاب را از رسیدن به قله های رشد و پیشرفت باز دارند.

وی هوشیاری، توجه و تلاش مضاعف مسئولین در حوزه استراتژیک کودک و نوجوان را بسیار مهم خواند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.